Vláda na svém jednání 28.8.2013 schválila koncepci prevence a řešení bezdomovectví. Jaká je? Plný text dokumentu si můžete přečíst zde. Podívejme se na krátký výtah pasáží, které jsou důležité.
1. Druhy bezdomovectví
Studie rozlišuje následující druhy bezdomovectví:
- Zjevné bezdomovectví: situace osob přespávajících na veřejných místech.
- Skryté bezdomovectví: situace osob, které nemají svůj domov, ale hledají legální nebo nelegální ubytování.
- Potenciální bezdomovectví: domácnost ještě žije v bytě a ani si nemusí uvědomovat, že je její bydlení ohroženo.
2. Příčiny bezdomovectví
Dokument věcně a jasně rozlišuje několik typů, které nemají stejný dopad na život společnosti i jednotlivce.
- Krátké bezdomovectví je založeno na souběhu vlivů, které mohou poměrně rychle vést k bezdomovectví, jako je spojení zadlužení, dlouhodobé nezaměstnanosti, zdravotních potíží, vysokých mandatorních nákladů na chod domácnosti, rozpad rodiny a vyloučení osoby z domácnosti do situace bezdomovectví.
- Dlouhé bezdomovectví. Jedná se podobu celoživotní dráhy osoby „rodící se do situace sociálního vyloučení“, kterou projde 30 až 40 % všech zjevných a skrytých bezdomovců v ČR.
- Zdravotní bezdomovectví. To nepotřebuje komentář a pokud ano, podívejte se na náš starší článek Zapomeň na bližního svého.
3. Stát je povinen lidem bez domova pomáhat
To vyplývá to nejen z maxim přirozené lidské humanity, ale i z Listiny práv a svobod i z mezinárodních úmluv, které Česká republika podepsala. Studie připomíná tyto závazky.
4. Kdo má lidem bez domova pomoci?
Dokument připomíná úřadům, obecní, krajské a státní správě jejich zákonem dané povinnosti.
- Ústřední orgány státní správy. Bezdomovectví je v gesci MPSV a MMR. Za oblast zdraví odpovídá Ministerstvo zdravotnictví. V otázkách vzdělávání zase MŠMT. V oblasti veřejného pořádku, a migrace cizinců: MV a Policie ČR. V některých otázkách určujících dostupnost bydlení je bezdomovectví v gesci Ministerstva financí. Dále je to Agentura pro sociální začleňování (organizačně spadající pod Sekci pro lidská práva Úřadu vlády ČR. A dále Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky. Mimo veřejnou správu stojí nezávislý a nestranný Veřejný ochránce práv, který dlouhodobě tematizuje situaci osob, u nichž je ohrožen přístup k bydlení.
- Obce a kraje. Zde dokument přináší následující hodnocení: Současné legislativní vymezení je formulováno obecně a neukládá konkrétní povinnosti obcím, jak musí postupovat při uspokojování potřeb bydlení svých občanů. Obce při uspokojování bytových potřeb občanů nejvíce ohrožených sociálním vyloučením tak v mnoha případech svoji roli neplní a nástroje, které stát užívá k prosazení svých zájmů a naplnění svých závazků, nejsou dostatečně účinné. (str. 24)
- Úřad práce. Zde dokument hodnotí následovně: "Na ÚP ČR však nejsou vyčleněni specialisté pro cílovou skupinu analogickou s cílovou skupinou sociálních kurátorů uvedenou v § 92 písm. b) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Sociální pracovníci tak nemají na ÚP ČR „partnery“ k řešení situace předmětné cílové skupiny." (str. 25).
- Poskytovatelé a zaměstnanci sociálních služeb, charitativní, církevní a dobrovolnické organizace "...vykonávají přímou sociální práci s osobami ohroženými sociálním vyloučením nebo sociálně vyloučenými další, zpravidla nestátní organizace. Je-li organizace registrovaným poskytovatelem sociálních služeb, výkon její činnosti se řídí zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, a vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách." (str. 25)
- Poskytovatelé a zaměstnanci zdravotních služeb, zdravotní pojišťovny. Ty mají povinnosti daný zákonem o zdraví lidu a část je dokonce daná ústavou.
- Probační a mediační služba
Tady vláda nově definuje jejich odpovědnost.
6. Jaké konkrétní změny studie doporučuje?
- Více terénních pracovníků, kteří poskytují zdravotní a jinou péči přímo na ulicích.
- Trh s bydlením. Studie doporučuje zajištění sociálních bytů v majetku obce tak, aby obec byla schopna vyvíjet sociální politiku - nejen řešení bezdomovectví, ale i prevence bezdomovectví. Citujeme ze studie:
- Doplatek na bydlení - Studie je jasně kritická k současné praxi lichvářství obecního i individuálního, který ničí lidi.
- Sociální práce. "V ČR dosud neexistuje ucelený systém prevence zaměřený na udržení bydlení." (str. 31).
7. Problémy
Studie uvádí následující problémy, zatím bez jasně navrženého řešení.
- "NNO každoročně řeší nedostatečné a nejisté financování služeb a dochází tak k utlumování rozvinutých programů, které ve svém důsledku mají negativní dopad na klienty." (str. 32)
- "Neochota některých obcí jakožto samosprávy ovlivňujíci i výkon státní správy v přenesené působnosti řešit potřeby spojené s bydlením nad rámec dostupných sociálních služeb." (str. 32)
- "Chybí veřejnoprávní regulace sociálního (dostupného) bydlení a/včetně bydlení s podporou, což nabývá na akutnosti v souvislosti s účinností NOZ od 1. ledna 2014." (str. 33)
- "Obce nemají konkrétněji legislativně ukotvené povinnosti ve vztahu k aplikaci nástrojů bytové politiky v místních podmínkách k zajištění potřeby bydlení svých občanů. Ve výsledku tak závisí na přístupu obce a její ochotě bytovou situaci svých obyvatel řešit (viz níže)." (str. 32).
Hodnocení redakce
Za tento dokument lze vládu podle našeho názoru jednoznačně pochválit. Je krokem správným směrem. V mnoha ohledech je dokument k činnosti státní správy na všech úrovních kritický a současně velmi konstruktivní. Studie problém nejen pojmenovává, ale dává i konkrétní doporučení. Proto se budeme touto studií i dále zabývat. K naší analýze bezdomovectví si přečtěte tematické číslo Neviditelní bližní (2012-50).