Všechna základní fakta obsahuje například článek české wikipedie Let Malaysia Airlines 17. A nyní k obrazovému materiálu, který je dostupný na webu. Začneme tím nejdůležitějším, což normálně bývají lidé, a nikoliv teorie. Všichni tito lidé jsou mrtví.


Záběry jsou natáčeny z mobilního telefonu těsně před startem letadla. A nyní k letové trase. Ta byla v den tragického letu jednoznačně změněna, protože celých 10 dní předtím se letadla MH-17 vyhýbala této válečné oblasti. A jak sami vidíte z radarového záznamu, letadlo bylo sestřeleno pár kilometrů od ruské hranice.


K příčině sestřelení. Jako nejpravděpodobnější se stále jeví zásah raketou Buk. Důvodem k tomuto tvrzení jsou mnohočetné průstřely typu, který vidíte na obrázku.



Mise OBSE (OSCE) operující přímo na válečné hranici mezi Ruskem a Ukrajinou se k vraku dostala jako první z nezávislých svědků. Toto video natočili členové štábu a v čase 00:55 mluví šéf pozorovatelů, Michael Bočurkiv. Jak sami vidíte, členové mise přijeli brzo po katastrofě. Jiné záběry OBSE ukazují hasiče při hašení zbytků požáru.


Pro teorie sestřelení střelou "vzduch-vzduch" a kulometem z ukrajinské stíhačky fakticky svědčí snad tento úlomek z kokpitu. Pouze tyto části kabiny se podařilo nalézt, alespoň podle oficiálních zpráv.



A klíčová část kokpitu (tj. jedna ze dvou) komentovaná německým pilotem (Peter Haisenko, originální článek ke "kulometné verzi" zde) vypadá takto.



Klikněte si na obrázek pro zvětšení. Na předešlém videu ji najdete v čase 02:15. Jak sami vidíte, průstřely mohou pocházet i z tříštivé hlavice Buku, a je to naopak velmi pravděpodobné. Další svědectví pro kulometné zásahy najdete zde.


Na videu mluví šéf mise OBSE operující při hranicích s Ruskem, Michael Bočurkiv, Kanaďan ukrajinského původu. Byl šéfem první mise, která k vraku dorazila. Co je důležité, opakuje toto tvrzení i několik dní poté pro západní televize, ale není žádný letecký expert. Na výsledky oficiálního vyšetřování si bohužel musíme ještě počkat. Doufejme, že to nebude trvat několik let.