Občanská organizace Corporate Europe Observatory je tak důležitá, že se o ní před EU-volbami vůbec nedozvíte. Sleduje totiž vliv lobbistů na politiku EU v Bruselu. Příkladem trvalého lobování jsou tzv. expertní skupiny nebo "otáčecí dveře" (revolving door). To je, když třeba nějaký poslanec EP za ODS jako Miroslav Ouzký parkuje své Porsche v budově EP a přitom za tuto firmu bezostyšně lobuje, viz uvedený příklad pro směrnice hluku. Klikněte si na podrobnou reportáž Die Macht der Lobbyisten bei der Gesetzgebung. Našinec od modrých strak, který prodával Porche jako svůj byznys, se přece v EP nemůže ztratit a vždy najde správnou cestu k penězům. Viz článek Evropský parlament a Brusel nesou vinu na chudobě Evropanů nebo celé číslo 2014-1 věnované volbám do EU (Oligarchický únos Evropy). EU měla a bude mít lobbing, protože jde o miliardy eur určující různé zájmy a strategie. EU má lobbing částečně pod kontrolou, v každém případě mnohem lépe než Česko, kde lobbista ani nemusí být oficiálně registrován a fakticky může uplácet, koho chce a jak chce. Ale pozor, registrace lobistů v Bruselu není povinná, ale pouze dobrovolná.
Vliv bankovní lobby je největší vůbec
Z článků věnovaných bankovnímu vytunelování EU je jasné, že finance musí mít v Bruselu mocné pomocníky. A také mají. Podle zmíněné organizace jen sektor financí zaměstnává na plný úvazek v Bruselu 1.700 lobbistů a na tento špás dává ročně 120 miliónů euro. Aspoň vidíte, jakou má vámi volený poslanec v EP skutečnou cenu. A nyní se podívejme na studii zmíněné organizace nazvanou The Fire Power of the Financial Lobby. Ta se zaměřila především na EP poslance. Stejně jako u nás, ani v EU se peníze nekradou, pouze se přemísťují podle platného zákona. A každé bankovní vytunelování musí odsouhlasit ECB nebo je musí poslanci schválit jako zákon. Až pak jsou zlodějny beztrestné. Proto je jasné, že tlak finanční lobby na EP poslance byl a je zcela masivní. Britové z Konzervativní strany prohlásili, že jen za 6 měsíců roku 2013 jejich 25 poslanců potkalo celkem 74 různých lobbistů. Celkem 906 organizací v Bruselu provádí lobbing, přitom 55 % z nich reprezentují finance. Srovnejte toto číslo s 12 % lobistů z ostatních sektorů a pouhými 13 % lobistů za spotřebitele, odbory, či občanské asociace.
A slyšeli jste někdy, že by čeští poslanci potkali nějakého lobbistu, třeba pan Ouzký ? A přitom mají v Evropském parlamentu stejný hlas jako kdokoliv jiný.