Jsem rád, že vyšetřovací komise US-senátu pro letectví potvrdila závěry mého článku Boeing na nebi, USA v Sýrii. Zpráva US-výboru (238 stran) poukazuje na opakovaná a vážná selhání společností Boeing i Federálního úřadu pro letectví (FAA). Vyšetřovalo se 18 měsíců, tak se podívejme, jak nás neoliberalismus zabíjí.
- Ekonomický a politický tak na produkci ohrožovaly bezpečnost. Na Boeing a program 737 MAX byl obrovský finanční tlak, aby konkuroval novým letounům Airbus A320neo. Tento tlak mimo jiné vyústil v rozsáhlé úsilí o snížení nákladů, zachování nerealistického harmonogramu, aby nedošlo ke zpomalení výrobní linky 737 MAX.
- Chybné návrhy letadla a jeho výkonu. Boeing učinil zásadně chybné předpoklady o kritických technologiích 737 MAX, zejména u MCAS, softwaru navrženého tak, aby za určitých podmínek automaticky tlačil nos letadla dolů. Boeing také očekával, že piloti, kteří nevěděli, že MCAS existuje, budou schopni odstranit jakoukoli potenciální poruchu.
- Kultura firemního utajování a vydírání. Boeing zadržel zásadní informace FAA, jeho zákazníků a pilotů 737 MAX, včetně interních testovacích dat. Ta odhalila, že testovacímu pilotovi Boeingu trvalo déle než 10 sekund diagnostikovat a reagovat na neřízenou aktivaci MCAS v letovém simulátoru, což je stav, který pilot popsal jako „katastrofický“. Federální směrnice předpokládají, že piloti na tuto podmínku zareagují do čtyř sekund.
- Konflikt zájmů a manipulace federálních vládních úřadů. Stávající struktura dohledu FAA ve vztahu k Boeingu vytváří střety zájmů, které ohrožují bezpečnost létající veřejnosti. Zpráva dokumentuje několik případů, kdy zaměstnanci Boeingu, kteří byli oprávněni vykonávat práci jménem FAA, neupozornili FAA na potenciální bezpečnostní a certifikační problémy.
- Vliv Boeingu na strukturu dohledu FAA. Několik úředníků FAA v kariéře zdokumentovalo příklady, kdy vedení FAA zrušilo rozhodnutí vlastních technických odborníků FAA na popud Boeingu. Tyto příklady jsou v souladu s výsledky nedávného návrhu průzkumu „kultury bezpečnosti“ zaměstnanců FAA. Průzkum ukázal, že mnoho zaměstnanců FAA věří, že jeho vedoucí představitelé se více zajímají o to, jak průmyslovému odvětví pomoci dosáhnout jeho cílů. To se projevuje na snížené odpovědnosti za rozhodnutí související s bezpečností.
Výsledkem byl pád letu 610 Lion Air asi 13 minut po startu z Jakarty 29. října 2018, při níž zahynulo všech 189 lidí na palubě. I po této katastrofě, při které porucha opakovaně tlačila dolů na nos letadla, až narazila do Jávského moře, udržovaly Boeing a FAA 737 Max v provozu a nedokázaly vyřešit závadu automatizovaného řízení letu, která způsobila nehodu. To vedlo o necelých pět měsíců později k havárii letu 302 společnosti Ethiopian Airlines, 10. března 2019. Tato katastrofa měla stejný vzorec a skončila tím, že se letadlo zabodlo do země a zabilo všech 157 mužů, žen a dětí na palubě.
Takže firma je vinna v plném rozsahu. Přesto nikdo z vedení nebyl potrestán, viník prostě neexistuje. Korporace jsou nad zákonem, stejně jako banksteři, kteří způsobili největší bankovní podvod všech dob.
- Pohádka o hypotéční Karkulce a nenažraném Vlkovi-Banksterovi
- Chybí 2 bilióny dolarů? Nevím. Můžete s tím něco udělat? Ne.
A nyní shrňme obě vyšetřování Kongresu, ať víme, podle jakého neoliberálního scénáře se s velkou pravděpodobností bude stavět česká atomovka (Dukovany aneb Návrat do doby kamenné). Velké korporace jsou beztrestné a stojí mimo zákon.
Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!