Koncem února 2011 psala paní Hejná panu arcibiskupovi Dukovi dopis. Reagovala jím na lednové Prohlášení biskupů, související s obrazem naší společnosti. Biskupové reflektovali stav společnosti z vlastní perspektivy. "Zanedlouho představím pastorační plán," odepsal mj. arcibiskup Duka paní Hejné počátkem března 2011.&#160; Příprava takových plánů je těžká věc. Na pastoračních plánech se ovšem pracovalo i počátkem května, kdy Duka odpověděl na deset dotazů společenství věřících. Oč jednodušší je uznat&#160; katedrálu jako <a href="http://hn.ihned.cz/c1-43781750-duka-ustoupil-katedrala-je-majetkem-statu" title="Hospodářské noviny 25. 5. 2010">majetek</a> státu. Jsou věci, které lze zvládnout za necelé dva měsíce od jmenování. Pro nekatolíky&#160; a nevěřící čtenáře se sluší podotknout,&#160; že katedrála není jen majetkem, ale zejména&#160; symbolem církve. To je výmluvně vyjádřeno i při návštěvě katedrálních prostor s uloženými korunovačními klenoty. <a href="http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/drzitele-klicu-si-prohledli-20110111-a87a.html" title="Pražský denník 11.1.2011 13:09">Podívejte se</a> dobře, kdo má klíč od nejvyššího zámku, a kdo z nově vytvořené Rady katedrály vstupuje do místnosti první (viz <a href="http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/drzitele-klicu-si-prohledli-20110111-a87a.html" title="prazsky.denik.cz">galerie</a> fotografií pod prvním fotem).

Z další části arcibiskupovy odpovědi vyplývá, že kromě pastoračních plánů pracuje arcibiskupství i na otázkách kolem majetkoprávního vyrovnání státu a církví. Je tu řeč o majetku, o penězích. Nelze předpokládat, že s nějakým návratem majetku církvi se věřící lid přestěhuje z paneláků nebo těsných domků do nových rezidencí či srubů uprostřed lesů a polností. Na všechny by se stejně nedostalo. Lidé mají spíš touhu se uplatnit a postarat se o sebe sami. Dnešní člověk potřebuje v produktivním věku práci a sociální zabezpečení. Obvykle lidé nechtějí viset druhým na krku, a nemožnost využít svoje vzdělání, znalosti, dovednosti a zkušenosti je ubíjí. Za svoje okrajové postavení ve společnosti se nezaměstnaní, chudí, bezdomovci, handicapovaní a další vyloučení stydí.&#160; Řádové sestry se starají o bezdomovce, někteří kněží pomáhají chudým rodinám a nezaměstnaným. Logicky se lze domnívat, že biskupové a arcibiskupové se při svých stycích s mocnými světa&#160; budou zajímat o příčiny této chudoby a že budou usilovat o jejich odstranění. V dopise pana arcibiskupa však ani jednou nezaznělo téma "sociální učení církve", ačkoli téma Ježíšových vyvolených prolínalo třemi otázkami dopisu. Velká část věřících skoro neví, že nějaká taková nauka existuje. Sociální učení církve si pak lidé spojí s fotkou biskupa, který na náměstí nalévá štědrovečerní polévku. Ostatně, i na tu přispějí právě obyčejní věřící při sbírkách v kostele. Pro nekatolické křesťany a nevěřící se sluší dodat, že většinový obyčejný věřící nebydlí na faře nebo v objektu arci- a biskupského paláce, nýbrž platí nájemné. Snad proto, že my většinoví obyčejní máme s platbami nájemného a starostmi o chléb vezdejší více zkušeností, a nemajetní jsou nám jaksi z podstaty blíž, odkazuje pan arcibiskup náš soucit se strádajícími slovy: "Církev není jen organizace nebo hierarchie, ale všichni věřící". Arcibiskup není ombudsman. Však my taky nepodávali stížnost, my jsme se dovolávali k nástupci apoštolů. Ne sami od sebe, ale v reakci na pohled z arcibiskupského paláce dolů do ulic.


Církev není nacionalistická,... ale zdůrazňuje i hrdost na příslušnost k národu, píše pan arcibiskup. Žonglování s chytlavými slovíčky dnes umí každý. Letos na 1. máje se do Brna sjelo na čtyři sta neonacistů, označených eufemisticky za pravicové radikály, kteří chtěli projít městskou čtvrtí, obývanou především Romy. Po zkušenosti z <a href="http://www.vustineonacistynechceme.cz/novinky/policie-rozehnala-bohosluzbu-aby-umoznila-neonacistum-pochod-romskym-sidlistem" title="Ústí nad Labem 10. 4. 2011">Krupky</a> a <a href="http://romove.radio.cz/cz/clanek/23785#1" title="Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří" 12-03-2011 - Jana Šustová, Jana Šustová, Silvie Mikulcová, Jiří Fremuth">Nového Bydžova</a> se rozhodlo patnáct stovek občanů průchod nácků&#160; mírumilovně <a href="http://brnoblokuje.cz/" title="Pozvánka na akci">blokovat</a>. Blokační iniciativa začínala ekumenickým bohoslužebným shromážděním. Představitelé a zástupci rozličných křesťanských církví považovali za důležité podpořit osobně, vlastní účastí nenásilný protest proti neonacistům. Bohužel, církev katolická se oficiálně k blokádě neonacistů&#160; nepřidala. Nepodpořila tak ani protinacistický protest, ani duchovní rozměr akce, ba ani ten nabízený <a href="http://bohosluzba.blogspot.com/p/pro-media.html">ekumenický</a>. Jen dva aktivisté zdola, zábrdovický katolický farář Jiří Rous a jezuita František Lízna, který se o dění v Brně náhodou dozvěděl, zachránili katolíkům čest.

Poslední otázka, kterou jsme panu arcibiskupovi kladli, byla určitě záludná. Jak odpovědět na otázku existence&#160; západní civilizace do budoucna? Církev byla v historii nositelkou západního vzdělání a mravnosti. Vzdělaných lidí je dnes určitě víc než v minulosti, a spojení svého vzdělání s církví by převážně odmítli. Na otázku mravnosti se nesluší, abych jako katolička za katolíky mluvila. Vždyť odpověď denně dostáváme od nekatolíků a nevěřících.

Na závěr svého dopisu pan arcibiskup celému společenství žehná. Já vím, tak se to obvykle píše, je to formalita. Ale třeba není. Otec arcibiskup byl v Afghanistánu a <a href="http://www.denikreferendum.cz/clanek/7995-primas-zehnal-armade" title="Deník Referendum Ivan Štampach 20.12.2010 ">žehnal </a>tam vojákům. Možná by bylo dobré i požehnat ty odboráře, kteří ve jménu nás všech stávkují za sociální stát a důstojné pracovní podmínky hodné Evropana; nebo požehnat bezdomovce, aby nezmrzli a dostali, to co jim podle křesťanské lásky patří; nebo postižené a nemocné, kterým tato vláda ničí životy privatizací veřejno-právního systému zdravotnictví; nebo budoucí generaci, kterým vláda ničí školství a sociální systém, včetně životního prostředí a ekonomiky.