Poslední článek ze série novodobého otroctví se týkal pracovních podmínek v USA: Investigativní novinářka o novodobém otroctví v Amazon.com. Možná si někdo řekne, že neoliberalismus je dobrá věc a nízké platy dělnických otroků jsou spolehlivou zárukou akcionářského zisku. Jenže pak by neměl létat některými aerolinkami.
Nízkonákladová letecká společnost Ryanair je známa nízkou cenou letenek, ale nikoliv pracovními poměry, v nichž pracuje zdejší personál. Společnost pilotů zvaná Ryanair Pilot Group (RPG) zatím není uznána jako odborové hnutí, protože firma věří na neoliberální ekonomiku. Jenže sondáž mezi 1000 piloty této společnosti (tj. celkem 1/3 všech) ukazuje pravý stav věcí. Téměř 94 % z dotázaných pilotů žádá, aby pracovní podmínky v jejich společnost konečně začala vyšetřovat nezávislá letecká inspekce. Navíc tento průzkum ukázal, že 89 % těchto pilotů v žádném případě nevěří vlastní firmě v otázkách letové bezpečnosti. Dva ze tří dotázaných neohlašují bezpečnostní a jiné problémy, s nimiž se setkají. Vědí ze své zkušenosti, že by mohli mít nepříjemnosti.
Vedení společnosti Ryanair tento dotazník odmítlo komentovat. Jen se omezilo na prohlášení, že letadla společnosti neměla za 29 let žádnou nehodu. Ovšem jiní piloti za své kolegy mluví. Prezident nizozemského svazu pilotů Evert van Zwol prohlásil, že 75 % pilotů Ryanair pracuje na tzv. "zero-hours", tj. nemají žádnou záruku ani platu ani pracovní doby. K této otrocké praxi v USA, Irsku a Velké Británii se uchylují hlavně obchodní řetězce a fastfoody. Viz náš článek o praxi Walmartu a stávkách v USA. A nyní po ní sáhly i letecké společnosti. Otrok jako otrok. Navíc si piloti platí vlastní uniformy, poplatky za dopravu a musí létat, i když mají pochybnosti o svém zdravotním stavu.
Ryanair už byl vyšetřován kvůli vážnému porušení dopravních předpisů, protože jeho letadla létala s palivem vyměřeným téměř na doraz, aby ušetřila pohonné hmoty. Irský letecký dozor (Irish Aviation Authority) musel na žádost Španělska zahájit disciplinární řízení se společností Ryanair, protože tři její letadla musela nouzově přistát ve Španělsku s málem prázdnými nádržemi. Ovšem vládní úřad Irska odmítl provinění jakkoliv veřejně komentovat, natož sdělit výsledek šetření. Všichni přece kopeme za domácí firmu.
Jak asi dopadne firma, která platí piloty pouze od hodiny, odmítá jim zřídit odborový svaz a zastrašuje je natolik, že se vedení společnosti ani neodváží hlásit případná rizika a selhání? Navíc je notoricky známo, že pracovní tempo, přestávky a turnusy u této společnosti patří co do intenzity k nejhorším v Evropě.