Katastrofální neúspěchy agentur a médií, jež prognózují výsledky českých voleb, se již staly pravidlem. V parlamentních, krajských i senátních volbách se všechny agentury sekly o násobky přípustné chyby. Vysvětlení opakovaného selhání mohou být v podstatě tato.
- Čeští voliči jsou nevyzpytatelní, a buď v průzkumech nemluví pravdu, nebo svá rozhodnutí těsně před volbami změní.
- Agentury nejsou profesionálně dostatečně zdatné a dělají školácké chyby při výběru vzorku voličů či při vyhodnocování dat ze vzorku.
- Průzkumy jsou zmanipulované.
To vše by nás mělo naučit těmto průzkumům nevěřit a nebrat jejich výsledky v potaz, dokonce by to měly být pádné důvody pro zákaz zveřejňování výsledků takových průzkumů - ať už totální, nebo v nějakém poměrně dlouhém čase před volbami (jeden až dva měsíce).
Obzvláště hrůznou kapitolou jsou průzkumy, které provádějí sama média. Tam se jedná o čistou a nefalšovanou manipulaci.
Představte si zlou macechu, která Popelce v uhláku pečlivě smíchá mák, hrách a popel. Když budeme chtít analyzovat vlastnosti takové směsi, můžeme je dobře odhadnout tak, že sáhneme do uhláku a provedeme příslušné laboratorní testy vzorku, který jsme nabrali. Představte si ale, že máte zjistit vlastnosti směsi poté, co ji holoubci vytřídili a vy jste sáhli pouze do misky s hrachem.
Podobný přístup nám nabízejí naše média a nejmenované humanitární organizace, když nás bombardují výsledky internetových hlasování, studentských voleb či anket mezi pečlivě vybranými celebritami. To vše jsou metody manipulace, které mají každého z nás přesvědčit, abychom nehlasovali podle své hlavy, ale podle toho, jak hlasuje "mladá inteligence", "kulturní fronta", "byznysmani", či "čtenáři našeho portálu", tedy jaký výsledek voleb by vyhovoval organizátorům takových akcí.
Povýšení této metody vymyslel zpravodajský server Aktuálně.cz, v němž autoři Jiří Kropáček a Pavel Tomášek pod názvem Prezidentský průzkum: Koho chcete na Hrad a proč zveřejnili opravdu povedenou grafiku. To, že se kolegové z Aktuálně neobtěžují podrobněji uvést, jakou metodikou dospěli ke zdrojovým datům zveřejněných grafů, by se jim snad dalo s velkým sebezapřením odpustit, ale to, že o průzkumu založeném na zkoumání počtu článků zveřejněných o jednotlivých kandidátech a jejich subjektivním rozčlenění na kladné, záporné a neutrální tvrdí, že se jedná o průzkum názorů šesti milionů českých uživatelů internetu, je naprosto jasná ukázka toho, jak se toto médium snaží manipulovat českými voliči. A co o tom píše samo Aktuálně?
Řečeno jednou větou. My (novináři) vám ukážeme, koho byste volili za prezidenta na základě toho, co my sami napíšeme o prezidentských kandidátech. I nelenil jsem a napsal jsem redakci Aktuálně.cz mail tohoto znění:
Vážená redakce,
to, co jste otiskli jako "Velký prezidentský průzkum: Koho chcete na Hrad a proč" je manipulace takového druhu, že by se jí neodvážil ani říšský ministr propagandy Goebbels.
Vy přece nezjišťujete, koho chtějí na Hrad čeští voliči, uživatelé internetu, ba dokonce ani vaši čtenáři, ale koho chcete na Hradě vy sami a vaši kolegové. I kdybyste to přiznali v doprovodném textu, což jste samozřejmě neudělali, tak bez zdrojových dat a metodiky se nemohu ubránit podezření, že postavení dotyčného kandidáta na grafu se určuje podle částky, za níž si u vás příslušný volební štáb objednal reklamní prostor.
Vyzýváte své čtenáře, aby vám navrhli nějaká doplnění. Jako váš čtenář vám navrhuji: "Okamžitě tuhle vaši ostudu stáhněte, tak jako jste upozadili původní průzkum, v němž pánové Fischer, Schwarzenberg, Sobotka, Dlouhý a spol. dostávali preference nižší než přípustná chyba!"
S pozdravem
Stanislav Blaha
...
Dopis jsem odeslal v sobotu 8. prosince.
Dodnes mi neodpověděli.