Trend v USA je jasný. Velká ratingová společnost The Nielsen Company monitorující sledovanost TV jasně doložila úbytek diváků, což je poprvé za 20 let. Jednak klesl počet domácností s televizorem o jeden milion (115.9 / 114.7 mil.), a to i přesto, že celkový počet domácností v USA se zvýšil. Dále klesá i sledovanost TV pořadů, i když pomalejším tempem. Za poslední 3 měsíce 2011 šlo o pokles o 1,7 % proti předešlému roku 2010.

Příčiny úpadku sledovanosti TV

V posledních 2 - 3 letech vyrostla díky rozšíření vysokorychlostního internetu ve městech sledovanost internetové TV, Youtube a všech druhů vysílání a četby. Dále je to aktivní přístup diváků, kteří přecházejí na sociální média s větší možností aktivní komunikace. V neposlední řadě se projevuje i trend nového alternativního životního stylu, který se obejde bez televize. Pasivní sledování TV navíc zatlačily videohry a sledování filmů nahraných do počítačů.

Další důležitý moment úpadku sledovanosti tvoří zaujatost a poplatnost médií velkým zájmovým skupinám a korporacím, která média vlastní. O úpadku CNN a Fox News by se daly vykládat celé romány. Dnes se tyto kanály pravicových korporací soustřeďují na staré občany s vyhraněným pravicovým smýšlením a křesťanskou ideologií. Veřejně známý příklad úpadku ukazuje slavné a dříve nezávislé vysílání 60 Minutes na CBC. Tento pořad patřil v USA ke špičce nezávislé žurnalistiky. Nedávné vysílání nové redakce naletělo podvodníkovi v případě falešné reportáže o Benghází a přitom jednoznačně útočilo na Obamovu administrativu. Vykonstruovaná fakta a zaujatost, to už bylo mnoho najednou a redakce se musela veřejně omluvit. Další vyslání "60 Minutes" pro změnu působilo jako placená reklama na odposlech NSA. Úporně bránilo vládní politiku fízlování a do vysílání nepřipustilo téměř žádné kritiky. Pokles sledovanosti byl jednoznačnou reakcí na propagandistické tažené korporátních médií.

Kdo na tom vydělal

Jednoznačně Rusové. Televizní a zpravodajský kanál RT.com dnes patří k nejsledovanějším internetovým stránkám ve velkých amerických městech. Operátor vysílá na 22 satelitech pro 100 zemí s celkem 630 milióny diváků. V USA pokrývá RT America zhruba 85 miliónů posluchačů a už v roce 2011 byla druhým nejsledovanějším zahraničním kanálem po BBC. Od roku 2012 je RT v hlavních urbánních částech USA nejsledovanějším zahraničním kanálem. Navíc je RT prvním zpravodajským kanálem, který na Youtube překročil hranici 1 miliardy diváků.

Dalším vítězem je vzestup nezávislé aktivistické televize Real News. Založil ji reportér a novinář Paul Jay v roce 2007 a nyní konečně stabilizovala svou ekonomickou situaci a začala rozšiřovat vysílání. Stanice žije pouze z dobrovolných příspěvků a nemá na svých stránkách žádnou reklamu, jako naše e-republika. Vysílací studia jsou v Baltimoru a v Torontu, odhadovaná sledovanost se pohybuje kolem 50 tisíc diváků. Hnutí Democracy Now! zaštítilo a podporuje projekt této TV.