Stárnutí populace a stále rostoucí chudoba i ve vyspělých zemích EU způsobuje vyšší zájem sociologů o výzkum domácností. Výzkumy placené obchodními společnostmi se například zajímají o to, na co bude vynakládat prostředky průměrná domácnost v roce 2030. Ale mezi jiným je také zajímá, jak zchudlé rodiny začaly šetřit a na čem. Dlouhodobé strategie šetření ukazuje následující schéma.
Pětiúhelník jasně ukazuje, že hlavní úvaha kolem šetření se týká buď objemu nakoupeného zboží nebo jeho ceny.
V případě snižování spotřeby jsou základní strategie následující:
A/Nevyhazuje se za zbytné věci: dovolená, cestování, kontrola nákladů všech koníčků a zábavy.
B/ Do popelnice jdou jen zničené věci: nábytek, vybavení domácnosti, elektronika atd. se opravuje, dokud to jde. Odkládají se všechny nákupy drahých věcí, dokud to není urgentně nutné.
C/ Co si doma udělám, to mám a navíc využiji sítě známých: např. se neubytuji na dovolené v hotelu, ale jedu ke známým, kterým to nějak oplatím atd.
Strategie ohledně ceny
D/ Chytré nakupování: hračky, elektroniku a další věci objednávat přes slevomaty či přímo od dodavatelů internetem a hromadně pro ostatní, totéž kolektivní uvažování pro rodinné nákupy ve velkém;
E/ Rozlišování nabídek šmejdů, předražených věcí od skutečné hodnoty hledaného zboží: týká se hlavně pojištění. dovolených a strategického plánování na stáří, úspor a pod.