Vážené dámy a vážení pánové. Byl jsem požádán vrchním úřadem Ústeckého kraje, abych se vyjádřil k významu poustevníka pro severočeský region. V zatím nezaplaceném posudku sděluji následující kladné stanovisko.
/n/n
Za prvé. Poustevník za sebou nenechává skoro žádnou <a href="http://www.umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=250">ekologickou stopu</a>. Žije jako zvířátko, Boží hovádko. Co sní, to také přírodě bez problémů vrátí. Severní Čechy jsou kvůli uhlí vybagrovány tak, že je to vidět až z Měsíce. Do tohoto usilovného svinění Sudet připočtěme severočeský průmysl chemický a nákladný způsob života privatizačních baronů a zdejších mocipánů, kteří žijí stylem „po nás potopa“. Poustevník by již pouhou přítomností upozorňoval na soběstačný životní styl. Svou skromností a lidskostí by ukazoval cestu k obnově základních životních hodnot, například v oblasti ekologické.
/n/n
Za druhé. Poustevník žije na jednom místě, ale produktivně. Monotónností života by poustevník pozitivně konkuroval obyvatelům velkých panelákových sídlišť. Ti také ze své nory skoro nikam nevylézají, pouze do práce, do školy a na nákup. Pohledem na vousatého eremitu by zjistili, že to není až tak negativní. Omezení prostoru v jeskyni je vykoupeno pohybem ducha, který denními meditacemi a bičováním vzdorného těla pomalu ale jistě směřuje ke smrti a k Absolutnu. Panelákoví eremiti sice kráčejí stejným směrem, ale o prvním životním cíli vědět nechtějí a o druhém už doopravdy nic neví. Produktivní život v jeskyni by připomněl definitivní význam smrtelnosti. Navíc by našim spoluobčanům pomohl rozšířit duchovní obzor, jenž v panelákové noře vybavené televizí, videem a internetem trpí na zásadní podvýživu.
/n/n
Za třetí. Poustevník žije díky soběstačné ekonomii s malým akčním rádiem, navíc založené na výměnném obchodu. Tím ukazuje pozitivní cestu severočeské ekonomice, která se stala globálním honem na peníze hrabané za každou cenu. Prakticky každá druhá věta z náhodně zachycené konverzace v obchodě nebo v trolejbuse se týká peněz, přímo či nepřímo. Pokud by zdejší obyvatelé přešli na přímou výměnu jedněch pozemských statků za druhé, jejich konverzační schopnosti by se zmnohonásobily. Tím by se v trolejbusech dalo poslouchat i něco zajímavého: co kdo udělal vlastníma rukama a za co to vyměnil. Navíc by se probudily zakrnělé produkční schopnosti lidských jezevců, zatím upoutaných na záhořovo lože chození do práce a nakupování v supermarketu.
/n/n
Za čtvrté. Poustevník je slušný člověk a nemá svůj označkovaný revír. Prostě nežije jako zvířátko, Boží hovádko. Docházení na zdejší úřady a instituce všeho druhu, od církevních až po zcela světské, ve mne zanechalo dojem, že zdejší monarchové si rozdělili realitu na menší sektory, které se snaží mocensky kontrolovat za každou cenu. Přitom nabízejí ostatním poddaným menší či větší podíl na trhu moci a dobývání. Kdo se odmítne zúčastnit této honičky na dobývání malosvěta, ten je označen za škodnou a je postupně ničen. Poustevník by svým služebním (tj. ministeriálním) způsobem života ukazoval skutečnou cestu k ovládnutí reality. Tím, že poznává svět v jemu vlastním rozměru bytí, nechává všechny ostatní tvory být a žít. Pokud se jim vnucuje "má" mocenská vize světa, pak riskuji, že přitom ostatní tvorové chcípnou a já s nimi. K poustevníkovi se podle legend naopak zvířata a lidé uchylují pod ochranu.
/n/n
Za páté. Poustevník je světa znalý člověk. Eremité se vyznají nejen v kultuře, ale většinou mají nesmírně bohatou životní zkušenost danou na základě divokého mládí a vybojovaných duchovních zápasů. Tím mohou ostatním kvalifikovaně poradit v jejich problémech. Oddělí to, co je v životě podstatné od nepodstatného. A to, co je podstatné, dovedou lidem ukázat. Starec je rádcem, protože žije hodnoty, kterým zásadně věří. Proto je dovede najít i pro druhé a ve druhých. Většina lidí jen předstírá, že hodnoty žije. Když to praskne, mají problémy se smyslem života. Pokud žijí v okolí poustevníka, ušetří na psycho-prášcích, drogách, alkoholu, psychiatrovi a psychoanalytikovi. Posledně jmenovaní by mohli poustevníka žalovat za nekalou konkurenci, čímž mu udělají neplacenou reklamu.
/n/n
Za šesté. Poustevník jednou umře a bude nenápadně pohřben vedle své poustevny. Lidi to konečně zaujme, budou tam chodit a přemýšlet o skutečném smyslu života. Kdo začne provozovat podobnou živnost, většinou přijde na něco zajímavého. I vznikne poutní místo, kde se zajisté stanou mnohé zázraky. Tím by se sláva zesnulého poustevníka rozšířila mimo náš region. Beztak jsme známi spíše negativními statistikami obyvatelstva, betonováním zbylých zelených ploch a podobnou činností. Úmrtím a následnou slávou poustevníka vznikne jednak poutní průmysl s devocionáliemi a ubytováním na místě (význam ekonomický); dále na zdejší univerzitě vznikne ústav monachistiky pokud možno bez agentů StB, kde se budou psát učená pojednání o smyslu monachismu jako takového s přihlédnutím k poustevníkovi XY (význam pedagogický); zdejší umělci stvoří minimalistické, hyperrealistické, komiksové i jiné obrazy poustevníka, protože budou prodejné (význam kulturní); nakonec se najde i nadšený konvertita, který se stane novým poustevníkem (význam hlavní).
/n/n
Tolik k učenému pojednání o významu poustevníka v severních Čechách. Děkuji za pozornost.
/n/n