Americké ministerstvo financí nedávno zahájilo vyšetřování, v němž šlo o velké množství nových automobilů Toyota, které používá tzv. Islámský stát. Problém vznikl v důsledku ruských leteckých operací nad Sýrií a rostoucím podezřením v mezinárodním měřítku, že Spojené státy samy hrají klíčovou roli ve vyzbrojení, financování a záměrném udržování této teroristické armády v Sýrii a Iráku.
Ve svém článku "US Officials Ask How ISIS Got So Many Toyota Trucks" o tom píší ABC News.
Toyota na to odpověděla, že neví, jakým způsobem si ISIS pořídila tato vozidla a že podporuje vyšetření vedené oddělením amerického ministerstva financí, jež monitoruje financování terorismu v rámci úsilí zabránit zboží vyrobenému na Západě, aby skončilo v rukou teroristických skupin.
Zpráva pokračovala citací Lukmana Failyho, iráckého velvyslance v USA.
Nepřekvapuje, že se ukazuje, že se americké ministerstvo financí ptalo na špatném místě. Vyšetřování mělo místo v Toyotě začít ve vedlejších dveřích, u amerického ministerstva zahraničí.
Záhada objasněna
Už loni jsme byli informováni, že americké ministerstvo zahraničí posílá flotilu nových speciálních typů Toyot do Sýrie tzv. Svobodné syrské armádě (Free Syrian Army - FSA).
Public Radio International (PRI), rádio financované americkou nadací, o tom informovalo v roce 2014 v článku s titulkem This one Toyota pickup truck is at the top of the shopping list for the Free Syrian Army — and the Taliban.
Další, kdo dodal mnoho vozidel teroristům bojujícím uvnitř Sýrie, byla nesporně britská vláda. Psal o tom Independent v roce 2013 v článku pod titulkem Revealed: What the West has given Syria’s rebels.
Je fér říci, že ať už americké ministerstvo zahraničí a britská vláda použily pro zásobování teroristů v Sýrii těmito pick-upy jakýkoli kanál, byl použit k poskytování dalších vozidel předtím i poté, co byly tyto zprávy zveřejněny.
Tajemství toho, jak se stovky identických novotou zářících Toyot objevily u ISIS v Sýrii, je vyřešeno. Nejenom, že americká i britská vláda v minulosti potvrdily, že je zásobovaly, jejich vojenské síly a tajné služby hlídaly hranice z Turecka, Jordánska a dokonce Iráku v době, kdy flotily těchto pick-upů musely tajně přejít na své cestě do Sýrie, dokonce i kdyby je zásobovaly jiní regionální hráči. A zatímco předchozí potvrzení dodávek vozidel vede přímo k Západu, to, že nic, co se podobá zákazu těchto operací nebylo zavedeno na žádné z těchto hranic, poukazuje na Západ jako na komplice ostatních stran, které také poskytují vozidla teroristům v Sýrii.
Žádné zázraky?
Samozřejmě, že mnohé z toho jsou nové informace. Takže otázka zůstává - proč si americké ministerstvo financí dává hádanku s jasnou odpovědí? Možná proto, že ve Washigtonu věří, že pokud je americká vláda jediná, která se ptá na tak zřejmou věci, jakou je, jak ISIS přišlo k tak impozantnímu mechanizovanému vojsku uprostřed syrské pouště, nikdo ji nebude podezírat z toho, že v tom hrála nějakou roli.
Samozřejmě, že se ty pick-upy nevytvořily z ničeho v Sýrii. Vznikly mimo Sýrii a byly tam dodány ve velkém množství s tichým souhlasem či přímou pomocí Spojených států a jejich místních spojenců. Když se ptají Toyoty, odkud pocházejí auta vlastněná americkým ministerstvem zahraničí, je to dalším příznakem toho, jak Spojené státy ztratily pozice v zahraniční politice, legitimnosti a celkové důvěryhodnosti.
Ruská intervence i to, co by se mělo stát široce podporovanou protiteroristickou koalicí musí mít na paměti zločinnost Spojených států a jejich partnerů, když si bude vybírat své vlastní partnery v úsilí obnovit bezpečnost a pořádek na Středním východě a v Severní Africe.
Tony Cartalucci je v Bangkoku žijící vědec a publicista specializující se na geopolitiku. Píše především pro časopis “New Eastern Outlook”.
Zdroj: http://journal-neo.org/2015/10/09/the-mystery-of-isis-toyota-army-solved/
Překlad: Stan
K tématu: http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/islamsti-bojovnici-dostali-rakety-od-americanu/
Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!